We dromen allemaal weleens weg tijdens een saaie werkdag. Hoe zou het zijn om nu in een strandstoel op het zonnige Bali te liggen? Of door de jungle in Costa Rica te banjeren?

Maar pas op, boek niet gelijk die droomreis!

Uit onderzoek van de universiteiten van Rice en Iowa State blijkt dat het boeken van je vakantie op het werk nadelig uit kan pakken. De wetenschappers analyseerden hotelreserveringen van 4.582 Amerikaanse consumenten in 2008 en 2009.

Wat blijkt? Mensen die een verre reis maken en tijdens werktijd hebben geboekt, kiezen vaker luxere (en dus duurdere) hotels. Maar ze zijn minder tevreden over hun verblijf dan reizigers die in hetzelfde hotel verbleven maar niet op kantoor de reservering plaatsten.

De wetenschappers denken dat dit laatste te maken heeft met de verwachtingen rond een vakantie; op het werk lijkt een poosje ertussenuit aantrekkelijker. Dat mensen die op het werk boeken kiezen voor chiquere hotels, komt waarschijnlijk door vermoeidheid, speculeren de onderzoekers. Dan ben je meer geneigd om duurdere aankopen te doen.

Vroegboeken loont

Uit het onderzoek komt tevens naar voren dat vroegboekers tevredener zijn over hun vakantie dan mensen die tot het laatste moment wachten. De reden daarvoor is simpel, aldus de onderzoekers. Wie maanden van tevoren betaalt, is tijdens de vakantie vergeten hoe duur het ook alweer was.

Voor laatboekers ligt het betaalmoment verser in het geheugen. Dat gaat vooral een rol spelen op het moment dat bijvoorbeeld de service in het hotel beroerd is. Dan worden ze direct met de feiten op de neus gedrukt: heb ik hiervoor betaald? Het gevolg is dat ze minder tevreden zijn over hun vakantie.